Prodat nemovitost sám nebo s makléřem?

Dnes a denně jsem jako makléř v kontaktu s prodávajícími. Někteří jsou pevně přesvědčeni, že jim makléř nebude přidanou hodnotou, známý právník jim vytvoří kupní smlouvy, inzerát si dokáží na sreality nebo bazoš vystavit sami, proč by tedy měli platit realitní kanceláři provizi ve výši 3-5% z kupní ceny? Kdyby měly tyto věci být jedinou přidanou hodnotou realitního makléře, souhlasím, že se vyplatí prodat si nemovitost na vlastní pěst.

Důležité je uvědomění, že realitní makléř není placen dopředu, ale pouze když nemovitost prodá. V případě, že se mu to nepovede, standartně by prodávající neměl nic platit a riziko je tedy pouze na zvolené realitní kanceláři.

Klientům vždy říkám, že když svěří prodej své nemovitosti mně, nastavím správně její marketing a částka kterou obdrží bude zpravidla vyšší, než když si ji budou prodávat sami i po odečtení provize realitní kanceláře. Závěř je tedy takový, že si na provizi realitní kanceláře vydělám sám, v ideálním případě dostane prodávající i částku navíc, ale hlavně - o nic se nemusí starat a může mít klid na duši!

Pro odlehčení - budete si sami opravovat auto, když s tím strávíte půlden a budete se modlit, jestli jste utáhli všechny šrouby a auto bude fungovat? Budu se zlobit na automechanika, jehož živobytí je opravování aut, že mu oprava díky jeho zkušenostem a nářadí zabere podstatně méně času než mně? Nechá si za to zaplatit, ale v porovnání s ušetřeným časem a nervy se mi to vyplatí. Vím to jistě, protože jsem v minulosti při opravě motorky ušetřit chtěl a stejnou chybu už opakovat nehodlám.

Co vše vám realitní kancelář může nabídnout, aby byla výše provize obhájena a prodávající byl spokojen s celou spoluprací? O tom pojednává tento článek.

Realitní makléř a jeho přidaná hodnota

Marketing nemovitosti

Marketing je základ pro prodej, ať se jedná o prodej kosmetiky, potravin, aut a podobně. Můžeme se setkat se spoustou kvalitních produktů a služeb za výhodnou cenu, které přesto nemají dostatek kupujících. Je tomu proto, že o nich kupující nevědí, marketing není nastaven vůbec nebo nedostatečně.

Stejně je to i s nemovitostmi. Můžete mít skvělou nemovitost, která by vzbudila v kupujících velký zájem, kdyby o ní ale věděli. Je nutné, aby byla na internetu inzerovaná na co nejvíce realitních portálech. Pokud bych si nemovitost prodával sám, neinzeroval bych pouze na jednom serveru (bazoš, sreality, realityidnes), ale strávil bych čas tím, aby byla vidět na co nejvíce serverech. Manuální přidávání na servery je zdlouhavé, ale vyplatí se vám to pokud to zkoušíte sami. Realitní kanceláře mají systémy nastavené tak, že se vytvořený inzerát automaticky propíše na všechny realitní portály, které využívá. Čas, který makléř tímto ušetří může věnovat jiným podstatným věcem s cílem prodat nemovitost lépe.

Vizuální stránka inzerce

Vizuální stránka je pro kupucící velmi podstatná. Není náhoda, proč v reklamách na Mcdonald nevidíme produkt tak, jak ve skutečnosti vypadá, pravděpodobně bysme neměli takovou motivaci a chuť si jít nabízený hamburger koupit.

Setkávám se s názorem samoprodejců, že fotky z mobilu jsou dostačující, když je jich hodně a zachycují faktický stav nemovitosti. Abyste mě nechápali špatně, cílem není nabízet nemovitost ve smyslu Potěmkynovi vesnice, na první pohled bez problému rovnou k nastěhování, ale ve skutečnosti před rekonstrukcí, s plísní a zatékající střechou. Na prohlídce se tyto věci kupující dozví a bude se cítit velmi nekomfortně, že mu to nebylo sděleno ještě před prohlídkou.

Koupě nemovitosti pro vlastní potřebu je o emocích. Správně odvedená vizuální stránka prodeje umožňuje, abychom v kupujícím měli možnost vzbudit tyto emoce. Nechceme, aby kupujícím unikly jedinečné vlastnosti nabízené nemovitosti a jejího okolí.

Doporučuji v případě prodeje bez makléře využít služeb profesionálního fotografa. Tato investice v řádech několika tisíců se opravdu vyplatí.

Úklid a příprava nemovitosti před focením

Je mi vždy opravdu líto, když sleduji inzerce některých samoprodejců, kde je na fotkách koupelna zaplněná kosmetickými potřebami, na posteli spodní prádlo a v kuchyni bordel jak po výbuchu bomby.

Argument, že uklízet na focení je zbytečné, protože to zájemci stejně uvidí na prohlídkách je opravdu chabý... Uvědomte si, že kupujícímu zůstane v paměti, jak byt vypadá uklizený a na prohlídce se přes to spíše dokáže přenést. Před focením odstraňte osobní věci typu rodinných fotek, umění nebo výstředních kousků nábytku, které mohou kupujícímu narušit jejich představu o tom, jak si bydlení může přizpůsobit k obrazu svému. Vemte si k srdci, že méně je více.

Podívejte se, jak vypadají fotky lepších hotelů a snažte se k nim přiblížit.

Prověření financování kupujících

Nejednou jsme slyšel, že prodávající čekali na zájemce, až si sjednají hypotéku několik měsíců, aby se ve finále dozvěděli, že od banky hypotéku nedostanou. Je to nepříjemné v situaci, když s penězi už pocítali a zarezervovali si jinou nemovitost. V rámci realitní kanceláře makléři spolupracují s hypotečními poradci a ti jsou schopni velmi rychle potvrdit či vyvrátit, zda kupující na hypotéku dosáhnou.

Jako samoprodejci požadujte, aby byli zájemci transparentní co se financování týče a sdělili vám, v jaké situaci aktuálně jsou. Mají hypotéku předschválenou, jednali s bankou nebo si toto vůbec ještě nezjišťovali? Nemovitost se jim líbit může, můžou vám odpřisahnou, že ji od vás koupí, ale bez peněz to půjde těžko.

Na toto je dobré myslet obvzláště v dnešní době, kdy jsou podmínky pro získání hypotéky velmi striktní.

Co za další služby vám může realitní makléř nabídnout?

V dnešní době plné technologií může realitní makléř marketing nemovitosti zpestřit a tím zajistit, že se vaše nemovitost najde toho správného kupujícího a prodá se za nejvyšší možnou cenu.

Osobně používám při prodeji následující služby a nástroje:

Homestaging a vybavení nábytkem:

Aby nemovitost opravdu vynikla, využívám služeb profesionála na design interiérů. U vybavených nemovitostí se jedná o zkrášlení prostoru všemožnými dekoracemi. U nezařízených nemovitostí jsem schopen zajistit vkusné vybavení nábytkem, který si kupující v případě zájmu může s nemovitostí koupit. Cílem této služby je, aby nemovitosti působila útulně a vzbuzovala u kupujícího dobrý dojem.

Matterport 3D sken:

Jedná se o technologii, která umožňuje zachytit faktický stav nemovitosti ve 3D, tak aby si ji mohl zájemce projít z pohodlí domova a usoudit, zda se jedná o nemovitost, která odpovídá jeho požadavkům a domluvil si osobní prohlídku. Šetří to čas jak kupujícím, tak prodávajícím.

Videoprohlídka:

Videoprohlídky mi přijdou skvělé a osobně na ně kladu velký důraz. (viz odkaz) Je to možnost, jak kupujícím představit klady nemovitosti a lokality, kde se nachází. Video je zároveň efektivnější při šíření na sociálních sítích než pouhé fotky.

Sociální sítě a internetová reklama:

Inzerce na sociálních sítích je pro prodej velkou přidanou hodnotou. Umožňuje to zvýšit povědomí o prodávané nemovitosti v dané lokalitě i u lidí, kteří aktivně nesledují inzertní portály, ale jsou dlouhodobě otevřeni nákupu nemovitosti nebo můžou nemovitost doporučit známým, kteří v lokalitě shánějí. Aby se vydaný rozpočet za reklamu na sociálních sítích vytěžil do maxima, musí být reklama něčím ojedinělá. Cílem sociálních sítí je, aby byl reklamní obsah kreativní a lidi na něj kladně reagovali. Ve chvíli, kdy je reklama zajímavá, jste schopni za stejný reklamní rozpočet oslovit více lidí.

Právě z toho důvodu je obsahem reklamy výše zmiňovaná videoprohlídka, která je živá vzhledem k vytvořenému scénaři a má v průměru vyšší sledovanost než běžné videoprohlídky nemovitostí, které možná znáte.

Správné nastavení reklam na sociálních sítích není tak jednoduché, provádím to tedy za pomoci agentury specializující se na tento druh reklam.

Sdílení zájemců v rámci realitní kanceláře

Makléři v rámci realitní kanceláře spolupracují, a v případě že zájemci nevyhovuje jimi nabízená nemovitost, můžou doporučit nemovitost svých kolegů. Zároveň si realitní kancelář vede databázi klientů poptávajících určitý druh nemovitosti a tu jim přímo zaslat, když se objeví v její nabídce.

Inzertní foto před a po zásahu makléře

Děkuji za přečtení článku, doufám, že jsem vám alespoň trochu pomohl. V případě, že si nemovitost nezvládnete prodat sami nebo jste přesvědčeni, že prodej budete rovnou realizovat skrz realitní kancelář, budu rád, když vám budu moct nabídnout moje služby.

Děkuji za přečtení článku, doufám, že jsem vám alespoň trochu pomohl. V případě, že si nemovitost nezvládnete prodat sami nebo jste přesvědčeni, že prodej budete rovnou realizovat skrz realitní kancelář, budu rád, když vám budu moct nabídnout moje služby.

Chceš se stát součástí týmu?

Pokud přemýšlíte o tom zda se stát se realitním makléřem či makléřkou, neváhejte se mi ozvat. Probereme to a třeba zrovna spolu vylepšíme realitní trh!

Registrovat se

Už jste členem uzavřené nemovitostní skupiny?
Neveřejné investiční nabídky, propojení lidí se zájmem v investování do nemovitostí.

Poslední příspěvky

Prodáváte? Uděláme vám osobně zdarma odhad na nemovitost.

Kupujete nemovitost? Nechte si zasílat nabídky a novinky.
Díky, povedlo se! Mějte se hezky. :)
Oops! Something went wrong while submitting the form.