V tomto článku zjistíte důvody proč realitní makléři končí. Ať už přemýšlíte o tom, že se stanete realitním makléřem nebo jím už jste, tak vám tento článek ukáže důvody, proč většina realitních makléřů neuspěje. Je dobré o nich vědět a pamatovat si je, velmi se tím totiž zvyšují vaše šance vyhnout se drastické statistice úmrtnosti realitních makléřů.
Nepracují dostatečně
Budujete svoji osobní značku. Vaše jméno a to co ve vás je, je to čím se odlišujete od ostatních. Vyžaduje to stejné úsilý jako budovat podnik. (koneckonců nikdo vám nebrání vykonávat realitní činnost skrz s.r.o.).
Nejeden podnikatel vám řekne, že vybudovat úspěšný podnik znamená moře práce, krve, potu a slz. Jeden z velmi prostých důvodů proč makléři neuspějí je nedostatek pracovní morálky. Jste sami na sebe, nikdo vám nezaplatí hodiny strávené v kanceláři, kde šikovně skrýváte vaši nečinnost. Jste sami svým šéfem, což je samozřejmě výhoda, nicméně i nevýhoda poněvadž přísní musíte být sami na sebe.
Na příjmu musíte být prakticky 24 hodin denně. Makléři, kterým se nejde dovolat, jsou sami proti sobě.
Začali dělat v realitách ze špatných důvodů
Prodávání nemovitostí není pro každého. Tečka. Znám spoustu lidí, kteří začali z důvodu, že co nejdřív potřebují vydělat spoustu peněz. Realitní makléři vydělávají velké peníze, provize z jednoho prodeje je jak několikaměsíční plat v zaměstnání, bude to hračka, myslí si. Realita pro většinu je ale velmi krutá, z představy prodat desítky nemovitostí první rok se vyklube dřina prodat jich pár nebo alespoň jednu. Nejvíce slyšíme o těch makléřích, kteří vydělávají několik milionů ročně, o těch ostatních se už příliš nedozvídáme. Průměrný výdělek realitních makléřů je zhruba 50 tis měsíčně. Musíme si ale uvědomit, že se jedná o průměr. Někteří vydělají i nulu, jiní pár set tisíc měsíčně. Kvůli vlivu sociálních sítí, chce být člověk ,,top G” jako třeba Andrew Tate a vydělat v mžiku miliony.
Také často slýchávám, že se lidé chtějí stát realitním makléřem, protože se koukají na Selling Sunset a podobné pořady. Potom je překvapí fakt, že je náplň této profese o něco složitější, než jen profesionálně otevírat dveře na prohlídkách nemovitostí.
Je důležité dobře zvážit, proč zrovna chcete dělat tuhle práci. Někoho naplňuje představa, že bude pomáhat lidem při jedné z největších transakcí v jejich životě. Mě osobně do realit vtáhla a stále žene kupředu představa osobního nemovitostního portfolia. Lepší způsob zjistit, jak fungují reality a investování do nich, neznám.
Nemají dostatečný finanční polštář
Pro některé může být nepředstavitelné, že úspěšní realitní makléři utrácejí značnou část svých příjmů na rozvoj svého podnikání - osobní značky. Marketing vždy něco stojí, bez vůle utrácet za něj peníze to nepůjde.
Někdy čekáte na provizi i několik měsíců. Je zásadní, abyste si z vydělaných peněz tvořili polštář dostačující na několikaměsíční provoz vaší domácnosti. Poslední věc, kterou chcete řešit v době, kdy neprodáváte jako na běžícím páse, je nedostatek financí na benzín, bydlení, nebo snad i jídlo. I ti nejlepší makléři mají období, kdy moc nevydělají. Mají ale z minulých obchodů dostatečné prostředky na to, aby mohli v klidu pokračovat ve své práci a nestresovat se.
Doporučuje se jedno. Mějte naspořeno minimálně tolik, abyste přežili 6 měsíců bez výplaty. Začít lze samozřejmě i s méně penězi, ale šance, že nátlak z nedostatku financí vás přiměje skončit, je vysoká.
Dělají reality na ,,půl úvazku”
Dalším důvodem neúspěchu je angažovanost v realitách pouze na ,, částečný úvazek”. Netvrdím, že neexistují makléři, kteří se zvládnou prosadit, přitom co ještě někde pracují. Je jich pouze opravdu málo. Mnohé problémy, se kterými se prodávající mohou setkat, pramení právě od makléřů na částečný úvazek.
Pokud vám opravdu nedělá problém pracovat velmi tvrdě, je pravděpodobné že zvládnete uspět i při ponechání druhé práce. Většinou vás ale práce vysílý a nebudete mít už kapacitu budovat váš realitní byznys. Zapomeňte ale na večery u televize a víkendy na chalupě nebo u vody. Dokud si nebudete moct dovolit opustit vaše zaměstnání, relax vás nečeká.
Nemají pravidelné návyky pro získávání klientů
Vytvoření návyků, jak získávat klienty, je to nejdůležitější co můžete hned ze začátku udělat pro svůj úspěch. Stanovte si cíle, které reálně splníte a nebudete z nich psychicky na dně. Na začátku vás čeká studené volání, oslovování samoprodejců tváří v tvář nebo distribuce propagačních materiálů.
Stává se, že jsou makléři na začátku přemotivovaní, nastaví si denní cíl volat s 30ti samoprodejci a po týdnu či dvou jsou vyřízení. Klíč je pravidelnost, nikoliv kvantita. Po dosažení pravidelnosti můžete postupně přidávat na množství. Upřímně je dobré se během studeného volání opravdu soustředit, zda přijdeme na cestu jak prodávajícímu pomoct a vžít se do jeho situace. Pokud budeme volat na jedno číslo za druhým, výsledek bude k ničemu, narozdíl od calling center nejste placeni za každý realizovaný hovor! Kvalita u tohoto vždy předčí kvantitu.
Berte na vědomí svoje limity a podle nich nastavte cíle. Každý jsme odlišný a cílem by určitě nemělo být dojít k vyhoření.
Neumí se prosadit
Klienti poptávající realitní služby hledají partnera, který působí v rámci oboru autoritativně. Makléři, kteří nejsou sebevědomí a působí jako šedé myši neseberou odvahu, aby si řekli o prodej něčeho, co třeba ještě nikdy neprodávali - do konce své (krátké) kariéry budou pronajímat a prodávat malé byty, chaty a jiné nemovitosti, které nemůžeme nazvat pastvou pro oči… Všechno je jednou poprvé a zdravé sebevědomí je základ úspěchu. Musíte si věřit a nebát se říct si o to, že chcete něco prodávat. Prodávající či kupující hledají někoho, kdo věří svým schopnostem a bude jim oporou, nikoliv přítěží.
Někteří makléři se snad až stydí za svoje povolání a přijmou negativní věci, které o makléřích říká jejich okolí. Být inkognito je možné u povolání v IT, ale u makléře je to naprosto nepřípustné. Úspěšní makléři chtějí, aby o nich bylo co největší povědomí, lidé k nim vzhlíželi a byli vnímáni jako lidi, kteří pokoří jakoukoliv výzvu.
Neváží si svých klientů
Ve většině případů je asi ta nejtěžší část, sehnat si prvních pár klientů a nabrat první zkušenosti. Nedokážu pochopit jednu věc - někteří makléři si prvních příležitostí nejsou schopni vážit a nedají do obchodu 100%. Přijdou pozdě na prohlídky, fotky vyfotí na telefon, prezentace není o nic lepší, než kdyby si nemovitost prodával majitel sám. Neinformuje majitele o zpětné vazbě od poptávajících. Když nebude makléř dělat maximum, jsou v jeho okolí desítky dalších, kteří svou práci odvedou s větší důsledností a pro spokojenost klienta. Já osobně oslovuji prodávájící, kteří mají neschopné realitní makléře - lze tak určit již podle toho, jak vypadá inzerát.
Nejsou ničím odlišní
Sleduji úspěšné realitní makléře a mají jedno společné, každý z nich je jedinečný a přišli na trh s něčím novým. Někdy je to způsobem prezentace, jindy zase charismatickým vystupováním. Přitom není potřeba objevovat Ameriku, inspirujte se třeba v cizině nebo u jiných makléřů, vemte si z toho to nejlepší a vylepšete to po svém. Když dva dělají totéž, není to totéž. Inovovat lze v maličkostech, ale na těch v tomto oboru opravdu záleží. Já osobně jsem odhodlaný formou tohoto blogu naplnit český internet informacemi o realitách, které na něm chybí, s cílem pomoci lidem.
Závěr
Faktem je, že je v realitách tolik příležitostí, že by jich bylo dostatek pro všechny realitní makléře, jen pokud by měli dostatek odvahy, houževnatosti a zasloužili si je svou pílí. Je pravda, že je to obor vysoce kompetitivní a určitě není pro všechny. Koneckonců tak praví i statistika, pro zopakování, že 90% realitních makléřů končí do 5 let. Jsem si ale jistý, že i ti kteří skončí, svůj čas nezahodí a získají cenné zkušenosti a známosti, které využijí ve svém kariérním i osobním životě.
Ozvěte se mi a promluvme si o tom, zda je to profese pro vás a jak můžete nejlépe začít.